تفاوت هاست لینوکس و ویندوز در چیست؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
image

تفاوت هاست لینوکس و ویندوز در چیست؟

 

هنگام انتخاب سرویس میزبانی وب، شاید این سؤال برای ما به وجود بیاید که هاست لینوکس انتخاب کنیم یا ویندوز؟ تفاوت هاست لینوکس و ویندوز در چیست؟

در این مقاله سعی خواهیم کرد تفاوت این دو را از جنبه‌های مختلفی همچون ثبات، امنیت و هزینه بیان کرده و نقاط ضعف و قوت آن‌ها را بررسی کنیم.

تفاوت هاست لینوکس و ویندوز

ثبات و پایداری

اگر ازکرمان داده درباره‌ی  بارزترین تفاوت میان هاست لینوکس و ویندوز سؤال کنید، جواب آن‌ها ثبات و پایداری خواهد بود. سرورهای لینوکسی اغلب از ثبات بالاتری برخوردار هستند. سرورهای لینوکسی به‌ندرت نیاز به راه‌اندازی مجدد دارند و اکثر تغییراتی که در تنظیمات آن‌ها انجام می‌شوند، بدون نیاز به ریستارت کردن سرور اعمال می‌شوند.

از سوی دیگر سرورهای ویندوزی در صورت انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان، پایداری بالایی نخواهند داشت.

امنیت

دومین تفاوت عمده مربوط به مسائل امنیتی است. در بحث امنیت هم سرورهای لینوکسی از سرورهای ویندوزی پیشی خواهند گرفت. بیشتر حملاتی که در دنیای اینترنت وجود دارند، سرورهای ویندوزی را مورد هدف قرار می‌دهند.

سیستم‌عامل لینوکس خیلی خاص است. تنظیمات ویژه‌ی کرنل سیستم‌عامل فقط به کاربران روت مجوز تغییر در دایرکتوری‌ها و برنامه‌ها را می‌دهد. کاربران روت در سیستم‌عامل لینوکس قابلیت‌های زیادی بر روی فایل‌های سرور دارند. این امر باعث جلوگیری سوءاستفاده از فایل‌های پنهان سیستمی خواهد شد.

تفاوت هاست لینوکس و ویندوز در چیست؟

مدیریت

باید بگوییم که یادگیری مدیریت سرور لینوکس به‌مراتب سریع‌تر انجام خواهد شد. اما برای افرادی که خارج از حوزه‌ی IT هستند، سیستم‌عامل لینوکس دلهره‌آور است. برای افراد مبتدی، رابط کاربری ویندوز می‌تواند پاسخگوی سؤالات آن‌ها باشد. پس چنانچه به دنبال سادگی هستید، ویندوز برای شما مناسب‌تر است.

یکی از سوالاتی که باید از خودتان بپرسید این است که چه نوع نرم‌افزاری می‌خواهید بر روی سرور نصب کنید؟ آیا می‌خواهید یک Exchange سرور یا یک Sharepoint سایت راه‌اندازی کنید؟ پس باید سرور ویندوزی انتخاب کنید.

آیا می‌خواهید CMS موردعلاقه‌ی خود مانند وردپرس یا جوملا را از طریق سی‌پنل نصب کنید؟ پس بهتر است لینوکس را انتخاب کنید.

اگر با مواردی که در بالا گفته شد آشنایی دارید و اکنون می‌خواهید بین هاست لینوکس و ویندوز یکی را انتخاب کنید، بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید.

مزایا و معایب هاست لینوکس و ویندوز

کرمان داده

سیستم‌عامل

سیستم‌عاملی که بر روی سرور نصب می‌شود، از اهمیت بالایی برخوردار است. رابط کاربری سیستم‌عامل لینوکس و ویندوز بسیار متفاوت است.

کاربران ویندوزی که به لینوکس سوییچ می‌کنند، با یک شوک بزرگ مواجه می‌شوند. سینتکس خطوط فرمان لینوکس کاملاً با کلیک کردن بر روی منوهای ویندوز متفاوت است. اگر نمی‌توانید با ابزاری مانند سی‌پنل جهت نصب، به‌روزرسانی، نصب دیتابیس و مدیریت ایمیل سرور خود ارتباط برقرار کنید، توصیه می‌کنیم از سیستم‌عامل ویندوز استفاده کنید.

همان‌گونه که گفتیم، ثبات و امنیت لینوکس به‌مراتب بهتر از ویندوز است. بنابراین اگر می‌خواهید یک سایت حساس تجاری و سازمانی راه‌اندازی کنید، لینوکس را انتخاب کنید.

عامل مهم دیگر در انتخاب سیستم‌عامل هاست، سازگاری نرم‌افزار و سخت‌افزار است. لایسنس مناسب و به‌روزرسانی مداوم، ویندوز را گزینه‌ی مناسبی برای افرادی می‌سازد که در محیط‌های پیچیده‌ی IT فعالیت می‌کنند. شناخت بیشتر و پشتیبانی بهتر (در محل‌هایی خارج از محل کار) هم دیگر عواملی هستند که نباید از کنار آن‎‌ها راحت بگذریم.

موارد استفاده

در اکثر موارد، مهم‌ترین دلیل برای اینکه یک نفر به دنبال یک سرور می‌گردد، این است که می‌خواهد یک سایت شخصی یا سازمانی، سایت تجارت الکترونیک یا وبلاگ راه‌اندازی کند. هاست اشتراکی بر روی سرور لینوکس اغلب بهترین راه‌حل برای این دسته از کاربران است. اکثر سرویس‌های هاست اشتراکی لینوکس دارای ابزاری مانند سی‌پنل و کانفیکس هستند که به کاربران اجازه می‌دهد بتوانند پلتفرم‌های microblogging، سیستم‌های مدیریت محتوا و دیتابیس را به‌راحتی نصب کنند. آن‌ها همچنین زیرساخت‌هایی برای تنظیم آدرس‌های ایمیل و مدیریت بسته‌های نرم‌افزاری از قبیل آپاچی، PHP، MySQL و FTP دارند.

سرورهای ویندوزی اغلب در محیط‌های بزرگ شرکتی استفاده می‌شوند. اگر قصد استفاده از خدمات مایکروسافت (مانند Sharepoint یا Exchange server) دارید، باید از سرور ویندوزی استفاده کنید.

لینوکس انتخابی مناسب برای برنامه‌نویسانی است که می‌توانند وب‌ سرورهای آپاچی و NGINX را پیکربندی کنند. همچنین برای برنامه‌نویسانی که از Perl, PHP و پایتون برای توسعه‌ی دیتابیس MySQL استفاده می‌کنند، لینوکس گزینه‌ای بسیار عالی است. این ابزارهای توسعه مدت زیادی است که توسط لینوکس استفاده می‌شوند و از پشتیبانی مناسبی برخوردار هستند.

کنترل‌پنل‌ها و ابزارهای توسعه

سی‌پنل اصلی‌ترین کنترل‌پنل لینوکسی است. این پنل مدیریتی معروف به کاربران اجازه می‌دهد تا چندین نرم‌افزار را از طریق یک رابط کاربری ساده نصب کنند. برنامه‌هایی مانند وردپرس، phpBB، دروپال و جوملا فقط با یک کلیک در سرور لینوکس نصب می‌شوند. این سهولت استفاده از سی‌پنل باعث می‌شود حتی افراد مبتدی بتوانند به‌راحتی وب‌سایت و وبلاگ خود را ایجاد کنند.

از سوی دیگر در سرورهای ویندوزی، کنترل‌پنل پلسک را داریم (اگرچه پلسک برای کاربران لینوکس هم در دسترس است). پلسک بیشتر امکانات سی‌پنل را به کاربران ویندوز ارائه می‌دهد؛ همچنین به شما کمک می‌کند تا بتوانید ورژن ویندوزی LEMP را راه‌اندازی کنید. پلسک از ابزارهای امنیتی پیشرفته‌ای مانند داکر و گیت (Git) پشتیبانی می‌کند.

دیتابیس، دامنه و فضای دیسک

من به‌شخصه ترجیح می‌دهم برای مدیریت چندین دامنه از سی‌پنل استفاده کنم. مدیریت فضای دیسک چند نام دامنه از طریق یک هاست هم با سی‌پنل ساده‌تر است. با استفاده از سی‌پنل می‌توانید به مشتریان خود فضای کمتر یا بیشتری اختصاص دهید.

حقیقت این است که بسیاری از بهترین شرکت‌های میزبانی وب، تجربه‌ی بهتری از کار با سرورهای لینوکسی دارند و بهتر می‌توانند به شما در مدیریت دامنه‌ها از طریق سی‌پنل کمک کنند. اگر بر روی سایت شخصی خود کار می‎‌کنید و می‌خواهید از ساده‌ترین و استانداردترین راه استفاده کنید، لینوکس با سی‌پنل گزینه‌ای مناسب برای شما خواهد بود. اما اگر در یک کسب‌وکار محدود با دیتابیس مشخص کار می‌کنید، ویندوز می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

درنهایت اینکه اگر بر روی یک وب‌سایت پیچیده باقابلیت انعطاف‌پذیری و پایداری بالا کار می‌کنید، بهترین گزینه برای شما لینوکس است.

امنیت، قابلیت اطمینان و پشتیبانی فنی

معمولاً شرکت‌های هاستینگ به شما در برقراری امنیت وب‌سایت کمک می‌کنند. اما جدیدترین آمار منتشرشده از حملات آنلاین نشان می‌دهند که سرورهای ویندوزی همچنان آسیب‌پذیرتر از سرورهای لینوکسی هستند.

قابلیت اطمینان یکی از نقاط قوت لینوکس است. وب سرورهای لینوکسی وجود دارند که شاید چندین سال است که ریستارت نشده‌اند! اما به‌سختی می‌توانیم همچین قابلیت اطمینانی برای سرورهای ویندوزی پیدا کنیم.

عامل امنیتی بعدی، دیتابیس و سطوح بسته‌های نرم‌افزاری است. شما تا حدودی نسبت به امنیت وب‌سایت خود مسئولیت دارید. انتخاب رمز عبور مناسب و به‌کارگیری پچ‌های ضروری کلید حفظ امنیت است.

میزان پشتیبانی فنی شما بسته به شرکت هاستینگی است که برای سایت خود انتخاب کرده‌اید. حتماً قبل از خرید هر سرویسی میزان پشتیبانی موردنیاز خود را با شرکت ارائه‌دهنده در میان بگذارید.

قیمت

در این مقوله هم باید بگوییم لینوکس برنده است. بسیاری از سرورهای لینوکسی بر روی سخت‌افزارهایی قرار دارند که بیش از ۱۰ سال پیش پیکربندی شده‌اند.

نرخ پایین تغییرات سیستم‌عامل لینوکس باعث خواهد شد تا نیازی نباشد به‌صورت مکرر آن را به نسخه‌های جدید به‌روزرسانی کنید.

اکثر توزیع‌های لینوکس رایگان و منبع باز هستند؛ اما مدیریت سرورهای ویندوزی ارزان نیست. هزینه‌های سرورهای ویندوزی شامل مجوزهای نرم‌افزاری و ارتقای سخت‌افزاری است.

سخن آخر

انتخاب هاست لینوکس یا ویندوز مستقیماً به شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید یک وب‌سایت سازمانی پیچیده راه‌اندازی کنید، مطمئناً هاست لینوکس گزینه‌ی مناسب‌تری برای شماست.

فناوران شبکه کرمان هاستینگ با ارائه خدمات متنوع میزبانی متناسب با بودجه و نیازهای مختلف، این امکان را برای شما فراهم آورده است تا سایت خود را بر روی بستر اینترنت به نمایش همگان درآورید. کلیه‌ی سرویس‌های کرمان هاستینگ بر روی رک‌های اختصاصی شرکت در ایران و آمریکا قرار گرفته‌اند که باعث بالا رفتن سطح کیفیت و کارایی می‌شود.

به‌منظور خرید هاست لینوکس و ویندوز از شرکت کرمان هاستینگ ، کافی است بر روی یکی از گزینه‌های زیر کلیک کنید.

سفارش

  1. دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *